Den otevřených dveří:
4/11 2015, Den otevřených dvěří Ateliéru intermédií FaVU VUT Brno, 13:00–19:00, Údolní 19. První schůzka:
První ateliérová schůzka je ve středu 23/9 13:00, místnost 316 (Údolní). Prosíme o dochvilnost! Záznamník:
Novým vedoucím ateliéru bude od 1. září 2015 umělec Pavel Sterec. |
Jana Písaříková: Kopie obsažnější než originál? Virtual Images. Europa Jagellonica 1386–1572 (Artalk.cz)
Jana Písaříková: Kopie obsažnější než originál? Virtual Images. Europa Jagellonica 1386–1572 (Artalk.cz) 7.7.2012
Virtual Images. Europa Jagellonica 1386–1572 Jedním z hlavních účelů stálých galerijních expozic je prezentování vývoje umělecké tvorby, který je nám předkládán podle lineární časové osy, od nejstarších uměleckých projevů k těm současnějším. Moravská galerie dlouhodobě rozvíjí projekty, ve kterých se tento klasický přístup ke sbírkám snaží problematizovat a poukázat i na jiné formy jejich nelineárního čtení. Od roku 2009 tak probíhá projekt Dostaveníčko, ve kterém se vedle sebe prezentují díla z odlišných historických epoch, forem a žánrů (například modernistické malby instalované do oddělení středověkého umění). Kurátorský projekt Martina Vaňka svou intervenční formou navazuje na tyto aktivity, ale způsobem svého zpracování otevírá odlišný okruh otázek. Místo komparativního čtení dvou odlišných děl se zde pracuje s uměleckou interpretací tří pozdně středověkých soch (Madona z Olomouce zv. Primavesi, Oplakávání z Dolan a Navštívení Panny Marie), které byly zapůjčeny na výstavu Europa Jagellonica v Kutné Hoře. Toto dočasné přemístění/zmizení děl umožnilo otevřít otázku jejich možného zpřítomnění a to prostřednictvím série videí od loňského finalisty Ceny Jindřicha Chalupeckého, Filipa Cenka. Na Virtual Images je provokující způsob zpracování balancující na hraně mezi uměleckým a ilustrativně-vzdělávacím projektem. V kurátorské koncepci se Vaněk zamýšlí nad tím, co je nejdůležitější při vnímání uměleckého díla: „Je to status památky, aura posvátnosti, fyzická přítomnost? Čím to, že autentičnost televizního záznamu není v naší mysli většinou podrobována kritice, zatímco před Cenkovými videi si tuto otázku možná položíme?“ Způsobem zpracování videí je tato otázka jasně vyslovena. Cenek pro její vizuální artikulaci zvolil objektivní přístup badatelského charakteru. Kromě detailních záběrů soch, jeho videa obsahují i záznamy odborných textů a restaurátorských zpráv a vyrovnávají se tak s tezí, že kopie je obsažnější než originál, protože zpřístupňuje i současné poznatky a kontext díla. Zajímavou situaci vytváří záběry, které reprezentují původní umístění soch v měřítku 1:1 a dokládají tak neoddělitelnost Cenkova videa od originálů a jejich časoprostorové situace uvnitř expozice. Díky těmto záběrům bychom tyto videa mohli označit za druh site-specific práce a nelze si dost dobře představit, že by mohli fungovat mimo tuto konkrétní událost. — Jana Písaříková pro Artalk.cz, červen 2012 |