Den otevřených dveří:
4/11 2015, Den otevřených dvěří Ateliéru intermédií FaVU VUT Brno, 13:00–19:00, Údolní 19. První schůzka:
První ateliérová schůzka je ve středu 23/9 13:00, místnost 316 (Údolní). Prosíme o dochvilnost! Záznamník:
Novým vedoucím ateliéru bude od 1. září 2015 umělec Pavel Sterec. |
Svět umění
Svět umění (slabikář)1.2.2009
Svět umění (angl. artworld); kategorie jež sehrála důležitou roli při konstituování institucionální teorie umění (◄). Do estetického a uměnovědného diskursu ji vnesl Arthur C. Danto (nar. 1924) v stejnojmenné eseji, poprvé uveřejněné v The Journal of Philosophy v r. 1964. Danto uvedenou kategorii zavedl v snaze najít rozlišovací kriteria mezi uměleckými díly a objekty, jež se na ně podobají (anebo jsou dokonce od nich na pohled neodlišitelné) a přitom uměleckými díly nejsou. Na umělecké díla je podle něho povyšuje teorie, která je z díla neidentifikovatelná smyslovým vnímáním, ale právě ona umožňuje existenci umění a světa umění. Ačkoli Danto svou koncepci umělecké teorie blíže nevysvětlil, pojmem „svět umění” poukázal na komplexní síť neviditelných vztahů a kontextů, v nichž některé objekty získávají status uměleckého díla. Sám pojem se později stal součástí argumentační výbavy některých teorií snažících se reflektovat radikální změny v reprezentaci, k nimž v umění 20. století došlo. Převzal jej zejména George Dickie (nar. 1926), který z něj ve své institucionální teorii umění (◄) učinil systémovou bázi nezbytnou pro zhodnocování přírodních objektů i lidských výtvorů (artefaktů) kandidujících na status uměleckých děl. Tvoří ji nejenom autoři, přímí prezentátoři a příjemci uměleckých děl, ale též doplňující role nezbytné pro prezentaci a komunikaci těchto děl – producenti, manažeři, exekutiva uměleckých stánků, obchodníci s uměním atd. Dickie, navzdory tomu, že svět umění pojal jako neformální instituci a praktiku, nejdříve jej charakterizoval obvyklými pojmy formálních institucí, což mu vytknuli Monroe C. Beardsley (1915 – 1985) a Richard Wollheim (1923 – 2003), a s jeho chápáním se neztotožnil ani Danto. Posléze byl proto donucen své vymezení světa umění propracovat a rozšířit o pojem „systém světa umění”. Dickieho finální definice světa umění zní následovně: „Svět umění je totalita všech systémů světa umění. Systém světa umění je rámec pro prezentaci uměleckého díla umělcem publiku světa umění.” (Dickie 1984) Ilustrace: Doplňující informace: |